A 2011-es tanévben kerültem kapcsolatba a Vesd Bele Magad Program kapcsán az AGRYA-val. A szervezet által elindított, ma már országossá nőtt „mozgalomban” iskolánk 4. b osztálya vett részt. Kapcsolatom az AGRYA-val azóta is szinte napi szintű.
2011. október 14-én és 15-én néhány kolléganőmmel Tatán vehettem részt a TELLUS Oktatási Program bemutatásán, bár az Internet segítségével már némi alapismerettel érkeztem meg Tatára. A szervezők a TELLUS Program bemutatását és megvitatását, a gyakorlati tudnivalók átadását összekötötték a Vesd Bele Magad Program tapasztalatainak értékelésével. Így október 14-én a rendezvény programja a VBM Programmal kapcsolatos kötetlen beszélgetéssel kezdődött, ahol mi pedagógusok osztottuk meg tapasztalatainkat a szervezőkkel. Ezt követte a TELLUS Program ismertetése:
Először a program kidolgozásának okairól, céljairól hallhattunk az AGRYA munkatársaitól és az ügyvezető elnök úrtól részletes beszámolót, valamint a korábbi partnerekről, akik már a programot kipróbálhatták. Ezt követően írásos formában, kivetítőn is nyomon követhettük a program céljait, jellemzőit, felépítését, valamint betekintést nyerhettünk a mezőgazdaság és a Közös Agrárpolitika rendszerébe. Természetesen a projekt tapasztalatairól is részletes tájékoztatást kaptunk egyrészt a Program szervezőitől, másrészt egy olyan fiatal gazdától, aki aktív résztvevője volt már ennek a programnak, mint fogadó gazda. Így tapasztalatai különösen értékesek voltak.
De a legérdekesebb része az ismertetőnek, a tankönyvek, a munkafüzet, a képregény és a tanári segédlet megismerése volt.
Ezt követően, további oktatási segédletként minden résztvevő megkapta a Program Csomagot CD változatban is. Természetesen minket, pedagógusokat, akik az elméleti tudást adjuk át tanulóinknak ez érdekelt a legjobban.
A szünet után kötetlen kereksztalbeszélgetés formájában véleményezhettük a hallottakat, s javaslatokat tehettünk a Program végrehajtásával kapcsolatban.
Október 15-én, Takács András növénytermesztő és Kozicz Attila állattenyésztő fiatal gazdáknál tettünk látogatást, hogy mi is tapasztalatot szerezzünk a későbbi, iskolai farmlátogatásokhoz. Ezt követően, a kapott írásos anyaggal és a CD-vel indulhattunk haza.
A rendezvényt követően, tájékoztattam az iskolavezetést, és átadtam a kapott anyagokat. A kollégáim közül azonban senki sem vállalta el ezt a jelentős pluszmunkát, ami a Programban való részvétellel jár. Ugyanakkor az osztályommal én már sikeresen „kertészkedtem” a Vesd Bele Magad Program keretében, így a gyerekekkel lelkesen vágtunk bele a TELLUS Oktatási Program elindításába iskolánkban.
Mint vidéken felnőtt, és a mezőgazdaságot megtapasztalt, valamint a családi vállalkozásunk révén a mezőgazdasággal napi kapcsolatban lévő pedagógusként teljesen azonosulni tudtam a program céljaival.
A program során a 10 éves tanulóimmal a gyakorlati tapasztalatokra építünk elsősorban az idei tanévben, természetesen a programcsomag tankönyveiből hozzárendelt tudásanyag elsajátítása után. A 3 „farmlátogatást” is úgy szerveztem meg, hogy a helyi sajátosságokat és az iskolánkhoz való kötődést is figyelembe vettem.
Így ismerhetik meg majd tanulóim, hogy napjainkban a mi vidékünkön hogyan élnek és dolgoznak a gazdák. Akiknek egyszer ők is talán a nyomdokaikba lépnek.
A TELLUS Oktatási Program sikeressége az AGRYA vezetőségén, munkatársain, a résztvevő pedagógusok lelkesedésén és a csatlakozó gazdák hozzáállásán biztosan nem múlik!
Légliné Tomity Anna
Pedagógus, Boglári Általános Iskola