Programunk mottója „Ha valaki nem ismer valamit, azt nem is szereti, amit nem szeret, azt nem becsüli, következésképpen nem is oltalmazza.” (Dr. Tóth Albert)
A TELLUS Oktatási Programot az iskola igazgatója és a szülők is nagy örömmel fogadták.
A szervezőmunkát én, mint osztályfőnök vállaltam magamra. Munkám legfőbb segítője a természetismeret tantárgyat oktató kolléga, Fazekas Petra volt. Együtt dolgoztuk ki a tananyaghoz a kiegészítéseket a kapott füzetek és CD segítségével. Néhány óra keretében azonban más tantárgyat tanító kollégák (technika, rajz, honismeret) is csatlakoztak a Program megvalósításához.
Intézményünk a 6.b osztály tanulóival valósítja meg a TELLUS Programot a természetismeret órákhoz kapcsolódóan. Ennek keretében három gazdaságlátogatáson vettünk részt.
Vadlesen Szegváron
2012. Február 15-én „vadlesen” vettünk részt Szegváron, Gémes László polgármester, fiatal gazdálkodó meghívása révén. Öt terepjáróval jártuk végig a falu határát és megfigyeltük a vadon élő állatokat. A helyi vadásztársaság vezetője kalauzolt bennünket, aki elmondta, hogy a vadásztársaság látja el a vadon élő állatokat télen táplálékkal. Megfigyeltük az őzek, fácánok, nyulak és a madarak etetését. Ezután ellátogattunk vendéglátónk, Gémes László farmjára. Felültünk a traktorokra és a kombájnra. Kezünkből etettük a borjakat és a kis pónikat. Rácsodálkoztunk a vietnámi malacokra, melyekkel korábban még nem találkoztunk. Megnéztük, hogyan és milyen táplálékkal etetik az állatokat. Utunkra a kölyök beagle kiskutya kísért el bennünket és tette vidámmá a délutánunkat.
A keltetéstől a vágóhídig - Kacsatenyésztés Szentesen
Március 8-án először egy keltetőben ismerkedtünk meg a nagyüzemi tojáskeltetéssel. Megtudtuk, hogy mennyi idő alatt kelnek ki a tojásból a különböző szárnyasok. Összehasonlítottuk a tyúk-, kacsa-, liba- és strucctojást. Megnéztük, hogyan lámpázzák a tojásokat, hogy kiválasszák a nem megfelelőeket. Minden tanuló kapott 2 db kifújt, fertőtlenített lúdtojást, melyet a rajzórán megfestettek a húsvéti ünnepekre. Ezután a „kacsaóvodában” csodáltuk meg a 19 ezer db 3 napos kiskacsát, melyek teljesen elbűvöltek bennünket. Programunkat az alsóréti telepen az idősebb kacsaállomány megtekintésével fejeztük be. Itt nevelik fel a kacsákat, és innen kerülnek a vágóhídra a Hungerit Zrt-be, ahol feldolgozzák őket. Megtanultuk, hogy mennyi idő szükséges a pecsenyekacsa tenyésztéshez. A telep mellett két szép fehér lóval is megbarátkoztunk, s a délutáni alma uzsonnánkat mind megetettük velük. Hazafelé az utunk során megálltunk egy vaddisznótelep mellett, ahol az anyakoca éppen a kölykeit szoptatta. Visszatérve az iskolába, az ajtóban Áfonya a vadászgörény várta kis csapatunkat.
Csuli születése - Szarvasmarha tenyésztés Szentesen
Március 19-én Kellerné Mencser Mária telepvezető természetismeret órán egy interaktív diás beszélgetés formájában bemutatta a kunszentmártoni út melletti szarvasmarhatelepet, ahová ezután együtt ellátogattunk. Itt 1147db szarvasmarhát tenyésztenek. Látogatásunk során szemtanúi lehettünk egy gyönyörű kisborjú világra jöttének. Élményt jelentett, hogy az ellés során láthattuk a köldökzsinórt, a magzatburkot és azt, amint a boci megpróbál lábra állni. Mi a születés csodálatos pillanatának lehettünk részesei. Ő pedig osztályunk tanulóit láthatta elsőként. A boci a CSULI nevet kapta tőlünk.
Majd megnéztük, hogyan fejik nagyüzemi módon a teheneket. Megtudtuk, hogy a naponta fejt 11 ezer liter tejet részben Szentesre a tejboltba, részben Székesfehérvárra a tejfeldolgozóba szállítják, ahonnan ALFÖLDI TEJ elnevezéssel kerül a boltokba. A következő hétfőn a telep vezetője küldött nekünk 5 liter tejet, melyet megaltattunk és túrót készítettünk belőle a tanulókkal.
E tanulmányi kirándulások lehetőséget teremtettek arra, hogy a gyermekek saját természetes környezetükben figyeljék meg az állatokat és a környezetükkel való kapcsolatukat. A megfigyelt élőlények tanulmányozása során a tanulók közvetlen érzelmi kapcsolatba kerültek velük. Számukra fontos a tapasztalás, az élményszerűség, az esztétikai, érzelmi viszonyulás létrejötte. Ebben rejlik az élet szépsége, csodálatos varázsa. Ezt a szépséget kell megláttatnunk tanítványainkkal, s csak így várhatjuk el, hogy belőlük is a természetet, annak megismert formáit, értékeit védő, oltalmazó felnőttek váljanak. Ehhez olyan módszerekre, eljárásokra van szükség, amelyeknek személyiségformáló hatása lényegesen sokoldalúbb. Az aktív megismerő, felfedező tanulási folyamatot segítette a TELLUS program három gazdaságlátogatása, amellyel tartósan tudjuk biztosítani a kíváncsiságot, az ismeretszerzés fontosságát. Így élik át a tanulók a felfedezés örömét, mint a legfontosabb tanulásra ösztönző motívumot.
Összességében olyan élményekben volt részünk, melyekre a gyerekek hosszú időn keresztül emlékezni fognak. Amit gyakorlatban megtapasztaltak, azt biztosan meg is tanulták.
Molnárné Szalai Edit, osztályfőnök
Klauzál Gábor Általános Iskola, Szentes